.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مازندران تاريخي‌تر شد

عضو هيات علمي باستان‌شناسي و سرپرست گروه باستان‌شناسي سازمان ميراث فرهنگي مازندران با همكاري عبدالعلي باطبي از اهالي نوا در طي بررسي اجمالي منطقه آزوي روستاي نوا، توانست ده‌ها سنگ‌نگاره با تصاوير جانوري و انساني با اشكالي ساده و استليزه كشف كند.

وي در گفتگو با خبرنگار مهر در ساري به نقوشي شبيه به خط موسوم به ايدوگرام يا انديشه‌نگار كه عبارتند از نشانه‌هاي تكراري در اشكال مختلف اشاره كرد و افزود: تعيين قدمت اين‌گونه نقوش موسوم به پتروگليف كه در فضاي باز و روي تخته سنگ‌هاي طبيعي و بدون استفاده از رنگ مايه نقره گرديده‌اند، كار آساني نيست.

سورتيچي يادآور شد: تخمين قدمت سنگ‌نگاره‌ها روش‌هاي مختلفي دارد كه از آن ميان مي‌توان به مشاهدات زردبيني به منظور مطالعه روند كند شدن بلورهاي معدني سطوح نقش‌ها و مقايسه آنها با سطوح مجاوري كه سن آنها مشخص است، اشاره كرد.

به گفته وي، بررسي دقيق و تاريخ‌گذاري محوطه باستاني محدوده سنگ‌نگاره‌ها و نيز شناسايي جنس ابزار و وسايل حكاكي مورد استفاده با توجه به دوره‌بندي‌هاي باستان‌شناسي مبني بر زمان كشف فلزات مفرغ و آهن و مقايسه تاريخ كشف آنها با تصاوير يادشده و نيز مقايسه نقوش با ديگر تصاوير تاريخ‌گذاري شده در ايران نيز مشهود است.

سورتيچي همچنين با بيان اين كه عمليات مستندسازي تصاوير مزبور به جهت ثبت دقيق و معرفي آن در شرف انجام است، اعلام كرد: سابقه مطالعات هنرهاي صخره‌اي و به طور اخص سنگ‌نگاره‌ها در ايران به سال‌ها پيش بازمي‌گردد، اما همواره خلع چنين آثاري در پيشينه مطالعات باستان‌شناسي در مازندران احساس مي‌شد.

عضو هيات علمي باستان‌شناسي سازمان ميراث فرهنگي مازندران در ادامه گفت: به واسطه علمي بودن هنر باستان‌شناسي بي‌شك بايد در انتظار يافته‌هاي ديگر با مضامين نو در پهنه مازندران بود./جام جم


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.074 seconds.